tirsdag den 13. september 2011

Den bedste jordbærfrosting

Jeg stødte en dag på en opskrift med en ny slags topping lavet på en slags marengs. Det skulle prøves og første forsøg gik over al forventning. Det gjorde andet forsøg ikke, der skilte den for mig, men nu har jeg lavet den nogle gange og når man lige kender tricksne' så går det fint. Den står ikke rigtig til at redde hvis den skiller helt, så bliver du nødt til at starte forfra.

Den originale kage er lavet med marcipan, men det synes jeg er for sødt til kagen når frostingen er så sød. Den oprindelige opskrift bruger også meget mere smør i frostingen (220g), men det har jeg prøvet og jeg synes frostingen blev alt for smøragtig. Link til oprindelig opskrift nederst.

'

De små pynt på toppen har jeg selv lavet af royal icing, opskriften på dét følger. 
Her kommer opskriften på den nye frosting, som er mere let i det (ikke kaloriemæssigt, men i smagen og følelsen når man spiser cupcaken): 


2 bægre pasteuriserede æggehvider
100 g sukker
120 g usaltet meget blødt smør (ikke margarine)
2 tsk. vaniljesukker eller korn af 1 vaniljestang
80 g friske eller optøede frosne mosede jordbær

- Pisk æggehvider og sukker med et piskeris over et vandbad til ALT sukker er opløst – det tager et par minutter og det er klar når det ikke længere knaser i skålen. 
- Tag skålen af varmen og pisk blandingen med en elpisker ca. 10 minutter til blandingen er fuldstændig kold og stiv. Hvis du går videre før den er HELT kold, skiller frostingen.
- Pisk den bløde smør i – lidt af gangen. Hvis du synes den skiller lidt, så pisk, pisk, pisk :)
- Når alt smørret er pisket i, røres vaniljen i blandingen.
- Vend de mosede jordbær i frostingen og dekorer kagerne



Original opskrift fra Sarahs Kager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar