fredag den 9. september 2011

Frosting swirls og blomster

Da jeg lagde ud med det her cupcake-halløj var det mest pyntet på toppen som var sjovt. Jeg tror jeg har alt hvad Dr. Oetker sælger af den slags og så opdagede jeg jo, til mit dankorts fortrydelse, Specialkøbmanden og Kagebutikken og andre fabelagtige steder hvor man kan få (læs: købe) alt det dimmer og glimmer man kan ønske sig.. MEN efterhånden som glimmertrangen glider lidt i baggrunden, begyndte jeg at interessere mig for det simple i at skabe en flot 'figur' med frostingen selv.

Som du måske har set her på bloggen er der flere eksempler på forskellige frosting-designs som en tyl kan skabe (blomster, stjerner, græs osv.), men det er virkelig øvelsen der gør mester her.

Her kommer der et par eksempler, undskyld hvis der er gengangere :)

Klassisk swirl med en stjerneformet tyl som laver nogle ret skarpe kanter. Man starter et sted ved kanten af kagen og kører så rundt og op. Der findes utallige videoer på youtube, så det vil jeg ikke sige så meget om.


Blomsten i nedre venstre hjørne er lavet med en Wilton 104 tyl. 

Påskeblomsten er også lavet med 104-tyllen og så med en bladtyl til bladene først.

Rosen er jeg ret glad for, den kommer i flere afskygninger. Det er ret simpelt, man kører simpelthen modsat af den klassiske swirl. Starter i midten og så kører man udad. Nogen kører helt til kanten, jeg kan godt lide at man kan se kagen. Jeg har senere lavet nogle hvor kanterne er mindre skarpe end her og det er jeg blevet ret glad for. Det er i øvrigt den lækre moccafrosting der er brugt her.

Her (nederst) er flere frostingblomster, samme teknik som rosen, men lavet med en anden tyl. 

Lidt svært at se pga. farven, men her er det en anden slags top. Det er stadig den store stjernetyl. Den holdes på midten af cupcaken og så drejes kagen forsigtigt mens man trykker frosting ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar