mandag den 2. januar 2012

Nytårscupcake

Godt nytår!

Her er mit bud på en festlig nytårscupcake. 

Den er inspireret af Mette Blomsterbergs juledessert med sukkerslør på. Det er en karameldrøm med sukkerslør. 

Frostingen var rigtig dum. Jeg havde en ide med at putte karamel i i stedet for f.eks. mælk eller anden smagsvariant, men karamel og smør og flormelis danner bare en slags smulder i stedet for at samles til en frosting, så det arbejdede jeg længe med og det fik aldrig rigtig den konsistens jeg ville have. 
Kagen blev til gengæld rigtig lækker og selvom sukkersløret godt kan være lidt svært at spise, så smager de tre dele himmelsk sammen, hvis jeg selv skal sige det! 

Opskrift på (mine) karameldrømme: 
6 stk.
45 g smør
¼ dl vand
1 god vanillestang
75 g sukker
1 æg
45 g hvedemel
1 spsk god kakao
¼ tsk bagepulver


Lun smør og vand i en gryde, til smørret er smeltet. Flæk vaniljestangen på den lange led og skrab kornene ud med en lille kniv.

Pisk i en rimelig stor skål vaniljesukker, sukker og æg til en tyk æggesnaps med en håndmikser. Bland i en anden skål mel, kakao og bagepulver og sigt det ned i ’snapsen’. Vend det forsigtigt sammen, til dejen er næsten ensartet. Pisk det smeltede smørvand sammen og vend det forsigtigt i dejen. Stop, når dejen er helt ensartet og sammenhængende.
Vend et par gange i dejen igen, kom den op i en engangssprøjtepose og klip et lille hul (husk, det kan altid klippes større, men ikke mindre). Fordel dejen i seks forme.

Bages i ovnen ved 180 grader i 10 minutter, til de giver efter ved et let tryk. Køles helt af inden der kommes frosting på.

Min frosting var som sagt karamelsirup (sukker smeltes, tilsættes lidt vand, koger af), smør og flormelis, men det vil jeg nok ikke bruge en anden gang, selvom smagen er dejlig.

Og sukkerslør vil jeg ikke komme med opskriften på her, det er simpelthen for langhåret, den må I google :) Men sjovt ser det ud og det var også lidt sjovt at lave.



Mette Blomsterbergs karameldrømme: http://www.metteblomsterberg.dk/opskrifter/karameldromme/ 

3 kommentarer:

  1. Uhmmm det ser dejligt ud.

    SvarSlet
  2. Festligt!
    Var de i stedet for kransekagen?

    Godt nytår,
    La Cucina Nada

    SvarSlet
  3. Tak tak, nej det var de ikke, de var senere, jeg turde ikke erstatte kransekagen for det var en ny opskrift jeg testede og jeg har ikke lavet sukkerslør før, så hvis det nu gik helt galt så ville jeg ikke stå der uden noget ;) Men de kan godt komme på bordet ved en anden festlig lejlighed!

    SvarSlet