onsdag den 6. juni 2012

Gulerodscupcake med flødeostfrosting

Sidst jeg havde cupcakes med på arbejdet fik jeg et ønske om en gulerodscupcake næste gang det skulle være. Det synes jeg var en spændende udfordring, jeg har aldrig lavet en gulerodscupcake før.
Jeg søgte på nettet efter nogle brugbare opskrifter og det virker som om Sarah fra sarahskager.dk er dronningen af den slags idet hun henter sin inspiration fra USA og det trods alt der den lille kagedrøm stammer fra, så jeg besluttede mig for at afprøve hendes opskrift. Heldigvis kom jeg ikke til at fortryde det.


De blev simpelthen bare så gode. Min mand som har smagt ALT hvad jeg har bagt, sagde at det nok var det bedste jeg havde lavet og det synes jeg var en kæmpe kompliment. Alle nogen-og-tredive stykker blev spist på arbejdet næste dag og selv ham som ellers ikke kan li' cupcakes og altid med rynket næse tager én bid og så smider det meste af den ud, måtte indrømme at den da nok smagte meget godt, og så gik han på jagt rundt i kontoret for at se om der var flere tilbage (det var der ikke..). Succes! 

Her kommer opskriften (fra Sarahs kager) med min varmeste anbefaling: 

Opskrift på 24 gulerodscupcakes
4 æg
2 dl. smagsneutral olie
200 g. sukker
50 g. brun farin
1 dåse ca. 500 g. finthakket ananas
1 ½ tsk. vaniljesukker
250 g. mel
2 tsk. natron
2 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
2 tsk. kanel
1/4 tsk. muskat
1/8 tsk. stødt nelliker
250 g. revet gulerod
100 g. valnødder eller pecannødder



Frosting:
100 g blødt smør
225 g philidelphia
350 g flormelis
1 tsk. vaniljesukker eller korn fra en vaniljestang
Pynt - f.eks. kokosflager, valnødder eller fondant-gulerødder


Forvarm ovnen til 185 grader
Pisk æg, olie, sukker og brun farin sammen med en elpisker. Pres noget af ananassaften ud af stykkerne og vend den hakkede ananas i blandingen.
Bland mel, bagepulver, natron, vaniljesukker, salt, kanel, muskat og stødt nellike i æggeblandingen.
Rør gulerødder og nødder i.
Sæt papirsforme i en metalmuffinsform og fyld dem ¾ op.
Bag kagerne på varmluft ca. 15-20 minutter (mine skulle altså have 20 før de var færdige)
Lad kagerne køle fuldstændig når de er færdige.
Rør alle ingredienserne til frostingen sammen, dekorer kagerne og pynt



Mine kommentarer til opskriften:
Jeg synes godt man kan være lidt mere rundhåndet med krydderierne, så der er noget power i kagen til at spille op mod frostingen.
Hvis du dobler op på opskriften, så pas lidt på med mængden af natron og bagepulver, det er ikke nødvendigt at fordoble den og du risikerer at det smager lidt bittert hvis du laver meget store portioner.
Den kan godt holde til mere gulerod og flere nødder også, hvis man kan lide det.
Man kan ikke smage ananasen sådan umiddelbart, men kagen har en virkelig god konsistens som jeg er sikker på stammer derfra.
Jeg brugte mere ost end der står for at bringe den friske smag mere frem i frostingen. Det er vigtigt at du ikek holder tilbage med flormelisen, da frostingen ellers løber og bliver svær at pipe!


2 kommentarer:

  1. wauw- de ser helt vildt gode ud og enormt flotte :-)

    SvarSlet
  2. Mmm.. lækre! De ser super tjekket ud :)

    SvarSlet