tirsdag den 18. juni 2013

League of Legends temakage

Til Villas fødselsdag ville hans mor gerne overraske ham med en kage i temaet fra hans yndlings online-spil for tiden: League of Legends. Først forsøgte jeg mig med at lave hans helts sværd. Jeg havde en ide med at sværdet kunne stikke op igennem kagen, men der rakte evnerne altså ikke til - det er godt nok svært at lave et sværd i fondant, skulle jeg hilse og sige!

Så jeg brugte det her billede fra gameplay i spillet som inspiration i stedet for og jeg synes resultatet blev ret godt!


Opskriften på bundene og hindbærmousse i det øverste lag er det samme som LEGO-kagen, MEN så "opfandt" jeg en fantastisk chokolade-mousse til det nederste lag. I princippet er det bare en chokolade-ganache, men fordi der bruges en chokolade med et mindre kakaoindhold, så er den dels mere børnevenlig og dels lettere at piske luftig og den var meget populær! 

Chokoladeganache til ét lag i en lille bradepandestørrelse: 
100 g chokolade 55%
100 g chokolade 35% 
½ liter fløde
Chokoladen hakkes fint og kommes i en skål. Fløden bringes til kogepunktet. Hæld fløden over chokoladen og lad det stå 5 minutter. Rør i massen til den bliver ensartet og dæk den med film. Filmen skal helt ned og røre massen og lægge op af skålens sider. Sæt på køl til næste dag. Pisk massen luftig, men pas på den ikke pludselig klumper! Smøres eller pipes på kagen. 

Det lille mærkelige hus som åbenbart indeholder noget farligt. Der er malet "sølvruner" på de mellemste sten. Det er lidt svært at se på billedet, men der er lagt en klump kage under fondantlaget så der er en slags lille bakke foran huset.

Blomster og træer, blade, sten og svampe omgiver huset. En gren har slynget sig op på taget af huset.

Kampgrisen (??) holder vagt.

Træerne og græsset er smørcreme, alt andet er fondant. 

Bunden er en kombination af chokoladefondant og grønt-farvet fondant. Jeg ruller det altid så tyndt som muligt i det tilfælde at der er folk der ikke kan li' det (som mig), men chokoladefondanten lader sig ikke rulle så tynd som det almindelig hvide - heldigvis smager det bedre. 

Efter sigende blev Villads glad og overrasket og hans gæster med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar